17 verrassende apps voor een relaxed en gelukkig leven

17 verrassende apps voor een relaxed en gelukkig leven

Er zijn 1001 leuke en handige apps op de markt die je ondersteunen om meer uit je leven te halen. Die zorgen voor meer ontspanning, minder stress, meer geluk en meer tijd voor jezelf. Of apps die je inzicht geven in je emoties en je gedrag. Om je een lange zoektocht te besparen, heb ik de beste en meest verrassende apps voor je verzameld als het gaat om gelukkig en stressvrij leven.

Apps die echt de moeite waard zijn

Ik heb apps binnen verschillende thema’s voor je uitgetest. Per thema deel ik de apps die mij het beste bevielen. Van al deze apps is er een gratis versie waar je echt veel mee kunt. Bevalt een app je bijzonder goed? Dan is het zeker de moeite waard om te kijken of de betaalde variant interessant is. Daar vind je dan nog veel meer opties en functionaliteit die je kunt inzetten voor een gezonder en relaxter leven. Die prijs varieert vaak van een paar euro tot een paar tientjes.

INSPIRERENDE QUOTES

1. Motivation: Daily quotes

Ben je net als ik dol op inspirerende quotes? Of je nu even niet zo lekker in je vel zit of een motivatie nodig hebt om letterlijk in beweging te komen. Misschien wil je gewoon elke dag een dosis inspiratie ontvangen.

Hoe dan ook: download dan deze app (iOS en Android). Want de quotes begeleiden en inspireren je elke dag opnieuw om te genieten, dankbaar te zijn of in actie te komen.

quotes

LEKKER IN JE VEL ZITTEN

2. Happify

Happify (iOS en Android) bestaat al een tijdje en werd opgericht in 2012 in New York City. Het doel is om het leven van mensen te veranderen door tools aan te reiken om gelukkiger te worden.

Als je de app hebt geïnstalleerd, vul je een vragenlijst in die over verschillende gezondheidsthema’s gaat. Op basis van wat je hebt ingevuld, krijg je een persoonlijke aanpak voorgeschoteld die je begeleid naar een gezonder leven met minder stress. Denk daarbij aan spelletjes, schrijfopdrachten, geleide meditaties en andere leuke activiteiten.

Lekker in je vel zitten

3. Dailyo

Dit is een leuke app (iOS en Android) waarmee  je je stemming en gevoelens beter leert kennen. Je krijgt zo inzicht in welke activiteiten je stemming verbeteren of juist verslechteren.

Zie het als een soort dagboek waarin je zowel je gemoedstoestand noteert als ook de activiteiten die je doet. Zo houd je je emoties bij. Na een tijdje krijg je een duidelijk beeld van de aspecten die je helpen om meer van het leven te genieten. Dus die dingen waar jij blij van wordt en waarvan jij energie van krijgt.

Daarnaast kun je de app gebruiken om wat meer de diepte in te gaan. Dat doe je door je gedachten te noteren in een virtueel dagboek. Het leuke is dat er ook statistieken in te vinden zijn die je helpen om patronen in je emoties te herkennen.

GA VOOR MEER GELUK

4. ThinkUp

ThinkUp (iOS en Android) is een leuke app die je ondersteunt bij je motivatie, bevestiging, mindfulness en dankbaarheid. Het helpt je bij het ontwikkelen van een positieve mindset. Dit doe je door jezelf gezonde gewoonten aan te leren, door uitdagingen  aan te gaan en door gewenste doelen te bereiken.

De app is eenvoudig in gebruik. Selecteer de affirmaties die je aanspreken, neem ze dan zelf op en voeg je favoriete muziek toe.

Vervolgens luister je naar je eigen affirmaties en ga je zo voor een leven vol dankbaarheid en waardering.

5. SuperBetter

SuperBetter (iOS en Android) is oorspronkelijk opgericht en uitgevonden door Jane McGonigal. Zij is onder meer onderzoekster, TED Talker en bestseller schrijfster.

Zodra je je aanmeldt, zal de app je spelenderwijs begeleiden naar je geluksdoel. De makers geven aan dat gelukkig zijn een vaardigheid is die je jezelf kunt aanleren en die je kunt verbeteren; ongeacht de situatie waar je in zit.

Zie het als een soort spelletje. Je krijgt eenvoudige opdrachten. Denk aan een glas water drinken of een stukje wandelen. Met elke opdracht kun je punten verdienen.

Het grappige van deze app is dat je ook echt een superheld kunt zijn in het spel. Je kunt power-ups verzamelen, hulp krijgen van vrienden en winnen van de slechterikken.

6. Happy Not Perfect

Deze app (iOS en Android) werkt heel eenvoudig. Kies eerst de emotie die het best beschrijft hoe je je vandaag voelt. Werk dan een snelle ademhalingsoefening door, gevolgd door een oefening om je te helpen los te laten.

Vervolgens stel je bijvoorbeeld een dankbaarheidslijstje voor jezelf op en je speelt een spel, bijvoorbeeld een denksport-spel.

Je kunt iedere dag afsluiten met een mooie mindfulness oefening. Ook kun je een doel bepalen voor jezelf of een positief bericht met een ander delen.

Deze app navigeert je via zeven bewezen stappen naar meer geluk(sbeleving). Het mooiste van alles is dat alle stappen ook leuk zijn om te doen.

Tune into happiness

Wil jij samen met mij aan de slag met jouw happiness?

Meld je dan aan voor ‘Tune into happiness met Suus’.
In deze korte effectieve training leer je in 3 weken de essentie van hoe je dagelijks je eigen geluk(smomentjes) kunt creëren.

Klik hier voor meer info

DANKBAARHEID

7. Gratitude: Diary, Vision Boar‪d

Vaak leef je niet bewust in het hier en nu: genieten in het hier en nu is ook lastig voor veel mensen. Je gedachten gaan meestal onbewust over je verleden of je toekomst. Hartstikke zonde natuurlijk.

Daarnaast is je leven al vrij druk en stressvol door de waan van de dag. Dit zorgt ervoor dat een stukje tijd voor jezelf en dankbaarheid vaak ver te zoeken zijn. Met deze app (iOS en Android) kun je ontzettend veel leuke dingen doen. Denk aan:

  • Onbeperkt dagboeken en positieve affirmaties bijhouden.
  • Herinneringen instellen om aan de slag te gaan met je dagboek en affirmaties.
  • Je dagboeken en affirmaties personaliseren.
  • Dagelijkse inspiratie om je ‘zen’ te voelen.
  • Een visionboard maken.
dankbaarheid

8. 365 Gratitude

Deze handige app (iOS en Android) wil graag dat jij je focust op alles wat goed is in je leven. In slechts vijf minuten per dag kun je de manier veranderen waarop je over jezelf en de wereld denkt.

Gratitude bevat veel verschillende onderwerpen variërend van persoonlijke groei, zelfzorg, positief lichaamsbeeld, zelfhulp en zelfliefde. Daarnaast bevat de app dagelijkse tips die je helpen om je familie, vrienden, werk, en relaties nog meer te waarderen.

Het heeft een unieke opzet, want je kunt beloningen krijgen door de opdrachten uit te voeren.

Interessant is ook de stemmings-tracking functie die je helpt om je dagelijkse stemming en gemoedstoestand  te volgen zodat je jezelf beter leert begrijpen.

JOURNALLING

9. Reflectly

Reflectly (iOS en Android) gebruikt een combinatie van positieve psychologie, mindfulness, en cognitieve gedragstherapie. Zie deze app als jouw persoonlijke mentale gezondheidscoach. De app helpt je bij het thema selfcare (= zelfzorg) en ondersteunt je om meer geluk en voldoening te bereiken. Het draagt bij aan het verlagen van je stressniveau en het vergroten van je dankbaarheid, vriendelijkheid en empathie.

Het unieke van deze app is dat het kunstmatige intelligentie inzet om je te helpen bewust na te denken over  je dagelijkse gedrag en je gedachten.

journalling

10. Day One Journal

Deze populaire app (iOS en Android) is veilig en multifunctioneel: je kunt het inzetten als agenda, dagboek, reisdagboek of herinneringsdagboek. Hiermee leg je alles op een leuke manier vast: zowel unieke momenten en dagelijkse geluksmomenten. En zowel tekst als afbeeldingen.

Deze app is eenvoudig in gebruik. Hiermee kun je eenvoudig al je mooie momenten op één plaats verzamelen, bewaren en terugkijken.

Een ontzettend leuke app om alles in één oogopslag bij elkaar te hebben staan, zodat je het ook regelmatig kunt bekijken of kunt laten zien. Dat is met de foto’s die je in de Cloud of op je harde schijf hebt staan waarschijnlijk wel anders …

MINDFULNESS

11. Smiling Mind

Dit is een mindfulness app (iOS en Android) voor volwassenen, jongeren en kinderen: voor iedereen dus. De app is ontwikkeld door pedagogen en psychologen.

Het werkt eenvoudig: kies eerst een thema naar keuze. Je krijgt dan meditaties te zien waaruit je kunt kiezen. Daarnaast zijn er ook bodyscans beschikbaar.

mindfulness

Je kunt met deze app al met 10 minuten per dag beginnen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Je kunt gemakkelijk herinneringen instellen zodat je geen sessie vergeet. Je kunt ook je vorderingen bijhouden: erg handig.

Het is een Australische app en het accent is ook vaak Australisch, wat het een extra leuk maakt om naar te luisteren (vind ik).

MEDITATIE

12. MyLife meditation

Heb je moeite met het vinden van een aangename nachtrust of met de motivatie om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen? Voel je je misschien onrustig of angstig? Je bent niet de enige.

Deze app (iOS en Android) speelt hier gericht op in. Ontdek zelf de prettige meditatie-, yoga-, journaling- en ademhalingsoefeningen die je hier allemaal kunt vinden. Het fijne is dat de app je eerst met een rustgevende toon kalm en ontspannen maakt.

Deze app heeft de afgelopen jaren verschillende prijzen gewonnen. Het schijnt dat gebruikers van de app zich na 10 sessies al beter voelen. Zeker een reden om het eens uit te proberen dus.

De app is zowel voor volwassenen als voor kinderen. De activiteiten zijn afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen.

13. Simple Habit

Simply Habit (iOS en Android) is een interessante app met meer dan 2000 meditaties. Die hebben verschillende doelen, zoals beter slapen, minder stress ervaren, beter concentreren of je veerkracht opbouwen.

Ook deze app is voor volwassenen en kinderen. Eenvoudig te bedienen en overal te beluisteren. Kies een meditatie die je op dat moment kunt gebruiken, luister en ontspan.

Handig: je kunt de meditaties downloaden op je telefoon.

meditatie

14. Omvana

Nog een meditatie app die de moeite waard is: Omvana (iOS en Android).

Ook hier vind je ontelbaar veel fijne meditaties die je ondersteunen op verschillende vlakken. Denk aan je slaap, je concentratie, je stressmanagement, je gemoedstoestand of je ontspanning.

Zeker de moeite van het downloaden waard.

SOCIAL MEDIA DETOX

15. Flipd

Hoe fijn is deze app. Flipd (iOS en Android) helpt je schermtijd te beperken door je telefoon voor een bepaalde tijd te vergrendelen.

In dit geval verdwijnen je sociale media toepassingen tot de timer afloopt. Ideaal voor verslaafden 😉 Natuurlijk werken andere functionaliteiten van je telefoon wel gewoon.

Het is even door de zure appel heen bijten, maar je krijgt er een heleboel waardevolle tijd voor terug die je kunt invullen met dingen in je echte leven waar blij van wordt.

social media detox

16. Forest Stay Focussed

De Forest app (iOS en Android) probeert je gewoonte van overmatig telefoongebruik terug te dringen. Het helpt je om te  focussen op taken in de echte wereld. Deze app is eenvoudig, maar briljant.

Stel de timer op deze app in (bv. op 30 minuten) en ‘plant een zaadje’. Als dat gebeurt, groeit dit zaadje uit tot een boom. Als je in die 30 minuten je telefoon niet pakt om je socials te checken, groeit je boom.

Als je het wel doet, wordt je boom flink dor. Je plant op deze manier een virtueel bos door minder online tijd door te brengen.

Je begrijpt: hoe meer bomen je plant en gezond houdt, hoe groter je bos wordt. Je kunt zo munten sparen en een groter bos kopen. Je kunt met je virtuele munten zelfs echte bomen (laten) planten. Zo doe je niet alleen iets goeds voor je eigen productiviteit, maar ook voor het milieu.

BETER SLAPEN

17. Sleep Cycle

Er zijn veel apps te krijgen die je helpen als het gaat om je nachtrust. Dit is mijn favoriet. Slaap beter en word uitgerust wakker met de slimme wekker van Sleep Cycle (iOS en Android).

Deze app analyseert je slaappatronen. Dat is bijzonder interessant. De app detecteert ook zaken als snurken, praten in je slaap, hoesten en andere geluiden.

beter slapen

Het zou eigenlijk je nieuwe wekker moeten worden, want de intelligente wekker van Sleep Cycle is ontworpen om je zachtjes te wekken terwijl je in je lichtste slaapfase bent. Zo word je wakker met een alert en ontspannen gevoel.

Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is je telefoon ‘s nachts naast je bed of op de grond te laten liggen en de app doet de rest. Vergeet niet om een wekvenster in te stellen van maximaal 90 minuten, zodat je wel op tijd wakker wordt.

Het zijn nogal wat apps. Kies er een uit die je meteen aansprak en probeer die eens een week of twee uit.

Mis je nog een app die je absoluut aanbeveelt? Deel hem hieronder.

Over de auteur

Suzanne Aslander  -  Suzanne Aslander is auteur van het boek ZORG met ZIN én ondernemer met een grote passie voor het thema vitaliteit. Ze begeleidt ondernemingen en particulieren in de zorgsector bij vraagstukken en uitdagingen rondom vitaliteit, positieve mindset en duurzame inzetbaarheid. Vanuit haar energieke, inspirerende en motiverende aanpak weet zij mens en organisatie in beweging te krijgen én te houden. Met als resultaat concreet geformuleerde stappen, die ertoe leiden dat het gewenste resultaat wordt behaald.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>