6 verrassende tips voor een betere werk-privébalans

6 verrassende tips voor een betere werk-privébalans

Lukt het jou om dagelijks balans te houden tussen inspanning en ontspanning?

Door personeelstekorten en het draaien van extra (late of weekend) diensten wordt het vinden van de nodige balans daarin vaak extra lastig voor zorgmedewerkers. Maar dit maakt het ook extra noodzakelijk om op langere termijn vitaal en gezond te blijven en om energiek te kunnen genieten van werk en privé.

In dit blog geef ik je inzichten en 6 praktische tips mee om als zorgprofessional jouw werk-privébalans te verbeteren.

Wat is werk-privébalans?

Werk-privébalans heeft te maken met hoe jij je werktijd en je tijd voor privézaken combineert. Dit heeft van alles te maken met de verschillende rollen die je op een bepaald moment in je leven vervult (als werknemer, in het gezin, voor je familie of vrienden en andere zaken zoals: mantelzorger).

Hoe je die balans ervaart, verschilt van persoon tot persoon. Het hangt af van verschillende factoren: onder meer wat je het werk van jou eist, wat er privé van jou wordt verwacht en hoe jij hiermee omgaat.

Zorg ervoor dat er naast al die inspanning ook regelmatig ontspanning voor je is. De boog mag niet altijd gespannen zijn. Probeer ondanks de drukte toch voldoende rustmomentjes tussendoor vrij te maken, zodat je lichamelijk en geestelijk kunt opladen.

Doe je dit gedurende langere tijd niet? Dan bestaat er een kans op langdurige stress en dat wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen …

1. Inventariseer welke ‘ballen’ je allemaal in de lucht moet houden

Heb jij ook structureel te weinig uren in een dag? Hoe meer verplichtingen je hebt, hoe meer ballen je hooghoudt. Je weet vast dat jongleren met 2-3 ballen nog wel redelijk te doen is. Maar zodra het er meer worden, is de kans steeds groter dat er een bal valt. Dat geldt zowel op het werk als privé.

Wist je dat hoe beter je jouw leven organiseert, hoe meer ballen je in de lucht kunt houden? Om dat goed te kunnen organiseren, moet je eerst in beeld brengen welke ‘ballen’ je allemaal in de lucht moet of wilt houden.

Stel hiervan een lijstje op voor zowel werk en privé. Op die manier heb je hiervan een duidelijk overzicht voor jezelf. Soms kan het best even schrikken zijn hoeveel je eigenlijk op je bordje hebt.

2. Realiseer je dat het niet om tijd gaat, maar om prioriteit

De volgende stap is dat je gaat kijken wat echt urgent en belangrijk is van datgene wat op jouw lijst staat.

Bekijk dan welke dingen overblijven. Ga voor jezelf na of je iets van die lijst misschien kunt overdragen aan iemand anders op het werk of in je gezin. Vraag het gewoon. Mensen helpen elkaar graag; dus de kans dat iemand je helpt en je dingen van je lijstje kunt wegstrepen, is best groot.

Je kunt natuurlijk ook iets van je ‘urgent en belangrijk’ lijstje aan iemand anders vragen. Zorg zo voor meer rust voor jezelf.

Kijk ook wat er nu eigenlijk écht allemaal ‘moet’ en van wie dat moet. We zeggen namelijk al snel dat iets ‘moet’.

Wist je dat het gebruik van het woordje ‘moeten’ op zich al meteen een bepaalde druk met zich meebrengt? Vervang het woord ‘moeten’ op je lijstje eens door ‘mogen’ of ‘kunnen’: je voelt het verschil vast meteen 😉

3. Neem tijd voor jezelf met jezelf

Ook al ben je als zorgprofessional een echt ‘mensen-mens’, probeer ook tijd af en toe tijd helemaal alleen door te brengen. Sommigen hebben de behoefte om er altijd voor anderen – en dus steeds bij anderen – te zijn.

Dat kost je energie. Natuurlijk geeft het je ook veel energie, maar soms moet je even een stapje terug nemen. Ga dan terug naar de basis en tank bij met jezelf: voor jezelf.

4. Laat die dingen los waar je geen invloed op hebt

Vaak kunnen we ons dagen- en soms wel wekenlang druk maken om van alles. Zo erg soms dat je er ‘s nachts wakker van ligt. Ik heb daar een eenvoudig trucje voor dat bij mij goed werkt.

Laat het volgende eens goed tot je doordringen:

Het verleden kun je niet veranderen en de toekomst kun je niet bepalen. Toch zijn dit de twee aspecten waarmee we het meest bezig zijn in onze gedachten. Zonde van je tijd toch? Het enige waarmee je echt iets kunt en waarop je invloed hebt, is het heden. Het hier en nu. Gebruik dit optimaal. Laat de gedachten over het verleden en de toekomst zoveel mogelijk los.

Ga maar eens na: het grootste deel van je gepieker gaat over het verleden of over de toekomst.

Betrap je jezelf hierop? Denk dan aan deze tip, probeer het (wat meer) los te laten en denk aan iets leuks of aan iets waar jij je op verheugt. Wedden dat je nu snel(ler) in slaap valt? Hoe vaker je dit toepast, hoe gemakkelijker het gaat.

5. Zie balans aanbrengen als ‘a way of life’

Balans aanbrengen in werk en privé: dat doe je niet voor een keer of voor even. Dan heeft het maar weinig effect … probeer ‘balans aanbrengen’ tot een echte kunst te verheffen. Begin wel in kleine stapjes: op die manier wordt het gemakkelijker om jezelf een gewoonte aan te leren.

Stel je wilt graag dagelijks minimaal 30 minuten echte ‘me-time’ hebben. De beste manier is om die tijd ook letterlijk in je agenda te blokken. Net zoals je dat bij een afspraak met iemand anders zou doen.

Plan bijvoorbeeld die momenten voor de komende weken in. Je hebt je rooster voor de komende week, dus je weet waar je tijd voor jezelf kunt ‘vinden’.

Zet de tijd en de activiteit in je agenda. Ook al is het iets van 5 minuten: plan het in. Nog belangrijker is het om die afspraken met jezelf ook echt na te komen.

Verplaats jouw kwartiertje lekker lezen in het zonnetje dus niet als er opeens anderen iets met je willen afspreken. Laat afspraken met jezelf staan en pak dat moment: zonder schuldgevoel. Je hebt het nodig en het brengt je veel goeds in een stuk rust en balans aanbrengen in de waan van de dag.

Na die eerste week plan je voor de week erna opnieuw jouw ‘me-time’ in. Dat kan meer of minder zijn dan die 30 minuten. Kijk wat goed voor je voelt, wat uitkomt en wat op dat moment bij jou past; maar plan het in.

Onthoud: een afspraak met jezelf maken is net zo belangrijk als een afspraak met een ander.

6. Vermijd langdurige stress

Tegenwoordig hebben we het allemaal druk en hebben we helaas meer dan genoeg dingen om over te piekeren. Die drukke agenda en dat onrustige hoofd hebben als tegenhanger echt die rustmomenten nodig.

De opbouw van langdurige (chronische) stress is namelijk gevaarlijk. Langdurige stress heeft namelijk een behoorlijke invloed op je gezondheid. Neem de signalen van je lichaam serieus zodra ze langer aanhouden en er geen medische verklaring voor is.

Lees hier meer over in het blog: https://suzanneaslander.nl/verminder-chronische-stress-4-belangrijke-dos-donts/

Probeer elke dag bewust een paar korte momenten voor jezelf in te bouwen waarin je lichaam en geest weer even kunnen opladen. Maak een korte wandeling, bel met die leuke vriendin, ga ergens rustig 10 minuten lezen in je favoriete (E-)boek of drink je kop koffie heerlijk buiten in het zonnetje.

Heb je daar allemaal geen tijd voor? Wist je dat 5 minuten rustig zitten (bijvoorbeeld op het toilet op het werk) en een ademhalingsoefening doen al veel goeds voor je doen? Tijd voor jezelf hoeft dus niet altijd iets groots te zijn en lang te duren. Als je elke dag maar íets van rust inbouwt tussen de drukte van alledag door, ben je al een flink stuk op de goede weg.

Dit waren mijn tips om effectief iets te veranderen in je werk-privébalans. Kijk eens hoe jouw balans er op dit moment voorstaat. Neem één van de bovenstaande tips ter harte en ga ermee aan de slag voor een stukje meer rust en balans. Want je verdient het!

Over de auteur

Suzanne Aslander  -  Suzanne Aslander is auteur van het boek ZORG met ZIN én ondernemer met een grote passie voor het thema vitaliteit. Ze begeleidt ondernemingen en particulieren in de zorgsector bij vraagstukken en uitdagingen rondom vitaliteit, positieve mindset en duurzame inzetbaarheid. Vanuit haar energieke, inspirerende en motiverende aanpak weet zij mens en organisatie in beweging te krijgen én te houden. Met als resultaat concreet geformuleerde stappen, die ertoe leiden dat het gewenste resultaat wordt behaald.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>