Leuk en aardig hoor ik je denken … maar hoe doe je dat nu?
Bij deze mijn persoonlijke tips op een rijtje.
1. Sluit je werkdag bewust af
Sluit je werk aan het eind van je dag bewust af. Maak als laatste taak een lijst met dingen die nog in je hoofd zitten/gedaan moeten worden en plan deze waar mogelijk al in je agenda.
2. Je werk is nooit af
Adem ontspannen terwijl je van je werk vertrekt en realiseer je: ‘Ik ben nú gestopt met werken. Ik ga lekker ontspannen. Mijn vrije tijd is nu begonnen. Morgen is er weer een dag’. Probeer dat ook echt zo te voelen! Realiseer je ook dat je werk nooit áf is (en dat is maar goed ook). Dus laat dat stuk verantwoordelijkheidsgevoel na werktijd los.
3. Zet die werktelefoon uit
Zet na werktijd je werklaptop of -telefoon ook niet (te vaak) aan. Dezelfde technologie die het mogelijk maakt om ons werk flexibel te doen, brandt ons ook op als we hem 24/7 gebruiken. Het is vaak juíst het vager worden van de scheidslijn tussen werk en privé-tijd. Dit fenomeen zorgt ervoor dat veel vrouwen niet goed tot zichzelf kunnen komen en zo onvoldoende rust en ontspanning krijgen/pakken. Wees er daarom duidelijk over als je na een bepaalde tijd niet meer gebeld wilt worden of als je op vrije dagen niet gestoord wilt worden door collega’s.
4. Wat hoort bij jou?
Hoe druk heb je het eigenlijk op je werk? Zijn er taken die niet bij jouw verantwoordelijkheden horen? Geef dat duidelijk en tijdig aan, zodat je straks niet uren over zit te werken.
5. Scheid werk en privé zoveel mogelijk
Let er ten slotte op dat je na werktijd niet alleen met collega’s afspreekt, maar juist dan tijd vrijmaakt voor familie en vrienden. Als collega’s goede vrienden worden, let er dan op dat gesprekken na werktijd niet meer over werk gaan en andersom. Succes!
Wat is jouw ultieme tip om werk en privé gescheiden te houden? Deel het hier!