Suzanne Aslander

Suzanne Aslander

Creëer in 10 stappen je eigen geluk

Creëer in 10 stappen je eigen geluk

Jazeker … het is mogelijk! Je eigen geluk creëren. Geluk en geluksbeleving zijn voor iedereen weer anders.

Ongeacht hoe dat er voor jou uitziet, is het mogelijk om zelf stappen te zetten om het nog vaker en bewuster te ervaren. In een eerder blog heb ik van alles gedeeld over de kracht van positiviteit. Wil je weten hoe dat precies werkt? Lees het hier: https://suzanneaslander.nl/ga-voor-de-kracht-van-positiviteit-6-inspirerende-tips/

In dit blog deel ik 10 belangrijke stappen met jou waarmee jij meer (tijd voor) geluk voor jezelf creëert.

1. Onderzoek je dagelijkse gewoontes

Klinkt het heel afgezaagd als ik je zeg dat er een aantal basisvoorwaarden zijn, die ervoor zorgen dat je lekker in je vel zit en ook echt geluksmomenten kunt ervaren? Vast wel. Als ik in gesprek ga met mensen, blijkt dat er vaak toch niet zo kritisch wordt stilgestaan bij die basis.

Daarom deze eerste belangrijke stap: houd eens een week lang bij hoe je ervoor staat op het gebied voeding, beweging en slaap. Je hoeft niet alles tot in het detail te noteren (bijvoorbeeld wat je precies eet), maar noteer wel wanneer je eet en of het iets voedzaams is of meer iets lekkers. 

Houdt daarnaast bij hoeveel je aan beweging doet. Neem ook de momenten mee waarop je wandelt of fietst. Tenslotte schrijf je elke dag op hoe laat je gaat slapen en hoe laat je weer bent opgestaan. Zet er ook bij of je uitgerust wakker bent geworden of niet. Door dit bij te houden, creëer je inzicht in dingen die misschien anders / beter kunnen. Bepaal voor jezelf één bepaald ding dat je vanaf nu anders gaat doen.

2. Maak extra tijd vrij voor jouw geluk

Zit jij ook op elk vrije moment op je mobieltje je social media te checken? Je zou eens een dag lang moeten bijhouden hoe vaak je dat doet en hoe lang je vervolgens aan het scrollen bent. Vaak is het best behoorlijk schrikken hoeveel tijd je daar eigenlijk aan spendeert.

Wist je dat je je misschien zelfs wel ongelukkiger voelt na al dat scrollen? Je ziet alles wat de ander heeft of heeft bereikt. Dat kan zomaar eens een negatief effect op jou hebben. Geef je geluk meer tijd en een extra boost door de momenten op je social media te beperken. Check je social media alleen op bepaalde momenten; bijvoorbeeld na iedere maaltijd. Bepaal hoe lang je dat per keer doet en houd je daar ook aan. Je staat er waarschijnlijk versteld van hoeveel extra tijd je nu ‘over’ hebt om dingen te doen waar je echt gelukkig van wordt.

Extra tip: Vind je het lastig om weg te blijven van de social media en heb je de neiging om toch tussendoor je mobieltje te pakken? Je hebt handige apps die je social media voor een bepaalde tijd blokkeren. Handig voor de echte verslaafden die willen minderen.

3 Adem je stress weg

Niets staat je geluk zoveel in de weg als stress. Volgens Harvard Health kunnen diepe ademhalingsoefeningen je helpen om je stress te verminderen.

Doorloop de volgende keer dat je je gestrest voelt deze stappen eens:

  1. Sluit je ogen. Haal een mooie herinnering op of stel je voor dat je op een prachtige plek bent.
  2. Haal langzaam en diep adem door je neus.
  3. Adem nu langzaam uit door je mond of neus.
  4. Herhaal dit net zolang totdat je je  rustig begint te voelen.

Extra tip: Als je het moeilijk vindt om langzaam en gericht te ademen, probeer dan bij iedere inademing en iedere uitademing in je hoofd steeds tot 5 te tellen.

4. Krop niets op

Woede en boosheid horen erbij. Deze emoties zijn vaak een signaal dat er iets niet in orde is. Je hebt het gevoel dat de dingen niet lopen zoals jij dat zou willen en dat kan je een frustrerend en machteloos gevoel geven. Om gelukkig te kunnen zijn, is het belangrijk dat je deze emoties uit.

Je gevoelens zijn super belangrijk, dus probeer ze niet te verbergen of weg te stoppen. Onthoudt dat het negeren van dit soort emoties ze juist nog intenser kan maken. Kies liever voor een gezonde manier om dit soort emoties los te laten. Denk aan:

  • Er met iemand over praten.
  • In een dagboek schrijven.
  • Tegen een boksbal slaan.
  • Heel hard in je kussen gillen
  • Een keer flink huilen.

Het maakt niet uit wat je doet, als je de emoties maar de vrije loop laat. Daarna voel je je stukken rustiger en kun je weer beter focussen op de leuke en belangrijke dingen.

5. Vergelijk jezelf niet met anderen

Stop met jezelf te vergelijken met andere mensen. Maak je niet druk over wat andere mensen hebben, doen of bereikt hebben. Laat dat helemaal los. Als je toch wilt vergelijken, vergelijk jezelf dan eens met je 5 jaar jongere ik. Wat heb of doe je nu ten opzichte van toen? En wat heb je in die tijd allemaal bereikt? Welke mooie stappen heb je al behaald?

Maak je bijvoorbeeld ook geen zorgen als al je vrienden verder met hun carrière lijken te zijn dan jij op dit moment bent. Jouw tijd komt vanzelf. Vergelijk – in plaats daarvan – liever jouw persoonlijke vooruitgang met die van vorig jaar. Wees tenslotte dankbaar voor wat je hebt, waardeer wie je bent en werk elke dag hard om je beste leven te leiden en zoveel mogelijk geluksmomentjes te verzamelen. 

6. Sta stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent

Dit voelt als een vreselijke inkopper maar niets is minder waar. Om lekker in je vel te zitten en je gelukkig(er) te voelen, is dankbaar zijn van groot belang. Dankbaarheid is gericht op alles wat je al hebt of bent;  in plaats van op datgene wat je mist, datgene waar je niet blij mee bent of datgene wat je graag zou willen. Dankbaarheid gaat over het vieren van je leven en het dankbaar zijn voor al het plezier en leuke dingen in je leven.

 Volgens onderzoekers Martin Seligman, Robert Emmons en Michael McCullough kan dankbaar zijn leiden tot een beter gevoel over je leven, meer enthousiasme en meer bereidheid om anderen te helpen.

Hoe zet je dit om in de praktijk? Door er regelmatig bij stil te staan. Doe dat bij voorkeur door het op te schrijven. Koop een leuk schrift en besteedt elke dag 10 – 15 minuten aan het noteren van alle dingen waarvoor je die dag dankbaar voor bent. Dat kan echt van alles zijn: fysieke dingen, mooie gebeurtenissen of ontmoetingen en hele kleine momenten. Door je focus te richten op al die dingen waarvoor je dagelijks dankbaar bent, vergroot je je eigen geluk(beleving). Zo simpel kan het zijn!

7 Geef je geld slim uit

We worden niet gelukkig(er) van een groot huis, een mooiere auto, die nieuwe schoenen of die dure sieraden. Het is bewezen dat we redelijk snel weer op ons standaard geluksgevoel terugzakken na een x-aantal weken of maanden na de aanschaf ervan.

Wat wel langer bijdraagt aan je geluksgevoel, is het creëren van mooie momenten. Dat kan bijvoorbeeld een ballonvaart zijn die je beste vriendin al eeuwig op haar bucketlist heeft staan. Of dat familieportret dat je oma zo graag wil hebben. Door daarin te investeren, creëer je een prachtige herinnering die niemand je/jullie meer afneemt. Het is bovendien ook nog eens een win-winsituatie, omdat degene met wie je het mooie moment deelt, ook mooie herinneringen maakt.

Extra tip: Dat geldt ook voor geld dat je aan jezelf uitgeeft. Je kunt het zoveelste mooie outfit kopen, maar je kunt dat geld ook uitgeven aan die online cursus Italiaans die je al jaren graag wilt gaan doen.

8. Ga niet multitasken

Heb je het gevoel dat je geen puf hebt om extra geluksmomenten te creëren in je leven? Dat kan zijn omdat je te veel in één keer doet. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je van je hoofdtaak afwijkt om tussendoor iets anders te doen, de tijd die nodig is om die hoofdtaak daarna weer gefocust af te maken met gemiddeld 25% toeneemt. Dat is natuurlijk enorm inefficiënt.

Daarnaast kost het je ook meer energie. Doe dus eerst de ene taak, rond die helemaal af en doe daarna de andere. Zet alle meldingen van je mail en je mobiele telefoon uit zodat je ongestoord aan je taak kunt werken zonder enige afleiding. Zodat je vol energie aan de slag kunt met stap 10 straks 😉

9. Neem afscheid van energievreters

Wist je dat de vijf mensen waar je het meeste mee omgaat, degenen zijn die de meeste invloed op jou hebben? Sommige mensen geven je energie voor 10 en maken het allerbeste in je los. Anderen daarentegen kosten je vaak veel energie. Een simpele denkoefening maakt je zo vast al duidelijk wie jou energie geeft en wie jou uitput.

Je herkent ze wel, die mensen waarbij je je snel ‘moe’ voelt. En het soms ook letterlijk bent als je een paar uur met ze hebt doorgebracht. Dit type personen noem ik energievreters. Na een gesprek met zo iemand voel je je soms vermoeid en lusteloos.

Breng in kaart welke personen je momenteel veel energie kosten en probeer wat meer afstand van die mensen te nemen. Breng daarvoor in de plaats liever je kostbare tijd door met de echte energiegevers: mensen waar je graag bij bent en waar je vol positieve energie weer bij weg gaat.

10. Ga voor je dagelijkse portie geluk

Doe elke dag minimaal één activiteit die je leuk vindt. Elke dag plezier hebben helpt je om meer van je leven te genieten. Maak een lijstje met dingen die je gelukkig maken. Plan dan elke dag tijd in om iets van je lijstje te doen. Dat kan variëren van 5 minuten met je beste vriendin bellen tot een hele middag of dag iets voor jezelf doen. Kijk wat kan en waar je op dat moment behoefte aan hebt.

Als er iets is wat je altijd al wilde doen, plan het dan gewoon in en maak er een start mee. Wilde je altijd al op schilderles? Of op salsa-les? Meld je aan voor een proefles en kijk wat je ervan vindt.

Deze stappen kun je eens uitproberen en kijken wat ze je brengen. Sommige stappen passen perfect bij jou; en andere stappen leveren je misschien zelfs wat stress op. Ga er gewoon mee aan de slag en kijk wat goed bij jou past. Creëer zo meer geluk voor jezelf. Het is namelijk dichterbij, dan je denkt …

Blog delen?

Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Wil jij 'less stress & more happiness'?

Schrijf je hieronder in voor inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Schrijf je hieronder in voor mijn inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Gratis primeur!

E-book
'Tem je brein'

Maak korte metten met stress, gepieker en onrust in je hoofd.

Dit is een hoofdstuk uit mijn net verschenen boek 'Zorg met zin: handboek voor de bevlogen & vitale zorgprofessional'.