Suzanne Aslander

Suzanne Aslander

Ga voor de kracht van positiviteit: 6 inspirerende tips

Ga voor de kracht van positiviteit: 6 inspirerende tips

Betrap jij jezelf de laatste tijd ook vaker op allerlei negatieve gedachten? Misschien komt het door de Coronacrisis, misschien doordat je zoveel aan huis gekluisterd zit, of misschien hangt het ook gewoon met het seizoen samen dat je momenteel niet de meest positieve versie van jezelf bent.

Je hebt vast weleens gehoord dat positief denken de sleutel kan zijn tot een gelukkig en succesvol leven; en dat is ook zo. Positiviteit heeft namelijk alles te maken met hoe jij in het leven staat, hoe je denkt, met wie je omgaat en waarop jij de focus  legt in je leven.

Het belang van positiviteit

Als vitaliteit expert heb ik grote interesse in alles wat met mentale en fysieke vitaliteit te maken heeft. De laatste tijd ben ik bijzonder geïnteresseerd in de thema’s gelukkig zijn en positiviteit. Waarom? Omdat het zo enorm veel bijdraagt aan je vitaliteit.

Zeker in deze vreemde tijden waarin bijna alles anders is dan normaal. Verdiep je eens in wat positiviteit voor jou kan betekenen, en geef jezelf deze welverdiende energieboost die je vast goed kunt gebruiken.

1. Ken de kracht van je gedachten

Wist je dat je gedachten van grote invloed zijn op je welzijn, je gevoelens, je zelfbeeld, je motivatie, je gedrag en ook op je gezondheid? Uit verschillende studies blijkt dat niet de werkelijke hoeveelheid stress een effect heeft op onze gezondheid, maar de gedachten die we hebben over onze stress.

De insteek van je gedachten (positief of negatief) heeft dus een grote invloed op veel belangrijke gebieden van je leven.

Jouw gedachten zijn namelijk heel krachtig. Je kunt er veel dingen mee beïnvloeden: zowel in positieve als in negatieve zin. Het is belangrijk dat jij je realiseert dat de manier waarop je over dingen nadenkt, bepalend is voor jouw gevoel en jouw succes.

Stel dat je van tevoren denkt dat je iets niet kunt; dan begin je er vaak niet eens aan. Of je begint eraan, maar geeft het snel weer op. Zodra je er wel van overtuigd bent dat iets kan lukken, overwin je de hindernissen veel gemakkelijker.

Denk eens vaker in mogelijkheden. Want er is echt zo ongelooflijk veel mogelijk. Onthoud dat alles wat je aandacht geeft, groeit: in negatieve zin, maar ook zeker in positieve zin. Zet dit ook gericht in.

2. Ga voor een (meer) positieve mindset

Misschien heb je weleens iets gehoord over mindset, maar wat is het eigenlijk? Mindset is het Engelse woord voor denkpatroon: het maakt een belangrijk deel uit van je persoonlijkheid. Je mindset heeft invloed op al je gedachten, gevoelens en op je gedrag.

Je mindset heeft ook invloed op allerlei factoren in je leven. Denk aan je gezondheid, je carrière of zelfs aan je financiën.

Het mooie is dat je je mindset altijd zelf weer kunt veranderen. Alleen al door te weten dat je mindset bestaat en je hiervan bewust te worden, is het mogelijk dat je anders kunt gaan denken en reageren.

Wat wist je dat je hersenen geen onderscheid maken tussen echte gebeurtenissen en datgene wat zich in je gedachten afspeelt? Je angstige of negatieve gedachten hebben direct invloed op je stresslevel.

Dat wil je natuurlijk voorkomen. Probeer die gedachtentrein te stoppen. Dat is moeilijk, zeker als je ‘gevangen’ zit in een bepaalde (negatieve) gedachte.

Word je er bewust van dat het slechts je gedachten zijn en dat het niet echt is. Denk direct aan iets positiefs of iets leuks om zo je gedachten te ‘keren’. Dit is niet eenvoudig. Word je steeds meer bewust van alles wat zich afspeelt in je gedachten en krijg hier zo steeds beter grip op.

Schrijf de gedachten bijvoorbeeld op, zodat ze uit je hoofd zijn. Dat levert je veel op. Focus je daarnaast vooral op de positieve dingen. De negatieve en beangstigende gedachten raken op deze manier meer op de achtergrond.

3. Houd een positieve focus

Wist je dat hoe meer jij je bezighoudt met negatieve dingen (zoals zorgen en problemen) en hoe negatiever je mindset is, hoe meer het negatieve zich versterkt?

Alles wat je aandacht geeft, groeit: ik zei het al eerder. Alle andere dingen worden automatisch weggefilterd. Door een negatieve focus neem je de positieve dingen bijna niet meer waar.

Verander je focus en concentreer je op de oplossingen, in plaats van bezig te zijn met de redenen waarom dingen je (zijn) overkomen. Vraag jezelf eens vaker af: ‘Hoe kan ik dit probleem oplossen?’

Persoonlijk gebruik ik het woord ‘probleem’ trouwens niet. Ik vervang het altijd door het woord ‘uitdaging’. Dat klinkt en voelt meteen anders. Kortom, verleg je focus en denk meer in kansen en mogelijkheden, in plaats van in problemen en onmogelijkheden.

4. Omzeil de automatische focus van je brein

Wist je dat onze hersenen van nature veel meer gefocussed zijn op gevaar en negativiteit dan op leuke en positieve zaken? Dat verschijnsel is afkomstig uit de oertijd: om te overleven moest je toen voortdurend alert zijn en alle gevaar in de gaten houden.

Nu is dat allemaal niet meer echt nodig, maar onze hersenen zijn daar wel nog steeds op geprogrammeerd.

Hoe omzeil je dit? Stel je hebt een angstige gedachte. Vraag jezelf dan direct af wat het ergste is dat kan gebeuren als die angst werkelijkheid wordt. In de meeste gevallen kom je erachter dat het ergste eigenlijk best nog wel meevalt dat het in het niet valt bij al jouw zelf opgestelde rampscenario’s.

Realiseer je dat die zorgen en angsten alleen bestaan in je gedachten. De kans dat ze daadwerkelijk uitkomen, is vaak erg klein. Dat op zich is alweer een positieve gedachte waard en zorgt er meteen voor dat je je beter voelt.

5. Houdt je brein ‘voor de gek’ met woorden

Is het je weleens opgevallen hoe vaak jij op een dag ‘moeten’ zegt? Waarschijnlijk heb je het niet eens in de gaten, omdat je dat woord uit gewoonte vaak gebruikt. Van wie moeten alle dingen eigenlijk, waarvan jij in je hoofd aanneemt dat ze ook echt moeten?

Wist je dat gedachten en overtuigingen ervoor zorgen dat je dingen doet die ‘moeten’? Door dat ‘moeten’ krijg je sterk het gevoel dat je wordt geleefd. Als je echt iets moet, zit er vaak druk of dwang achter. Dat ‘moeten’ zit tussen je oren. Wist je dat jouw leven deels wordt bepaald door hoe jij zelf in het leven staat?

Mensen met een positieve mindset (zie tip 2) waarderen het leven meer. Ze zien en ervaren vooral de leuke en mooie dingen in het leven. Met een positieve mindset voel je je gelukkiger. De woorden die je gebruikt, spelen ook voor een deel een rol in je mindset. Ze roepen gevoelens bij je op en kunnen je beïnvloeden.

Let eens op de woorden die je gebruikt. ´Moeten’ suggereert dat je iets eigenlijk niet wilt, maar dat het jou verplicht wordt terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt. Het woord ‘moeten’ heeft een grote negatieve lading. Gebruik het zo min mogelijk.

Vervang het woordje ‘moeten’ door ‘willen’ of ‘mogen’. Dat geeft aan dat de controle om iets te doen, volledig bij jezelf ligt en niet door iemand anders wordt bepaald.

‘Willen’ en ‘mogen’ hebben geen negatieve lading. Daarnaast is ‘moeten’ gekoppeld aan een verplichting; en verplichtingen kosten energie. ‘Willen’ hoort bij iets wat je uit vrije wil doet. Al je iets graag wilt, geeft dat je energie. ‘Willen’ biedt je meer keuzemogelijkheden en geeft je vaak een hele andere energie.

6. Zelf aan de slag met je mindset

Mindset is niets anders dan een gedachtepatroon. Het is de manier waarop je denkt. Hier heb je zelf invloed op.

In de volgende oefening zet ik je in de actiemodus richting een meer positieve mindset.

  1. Zorg ervoor dat je alle tijd hebt en zoek een rustige plek op.
  2. Pak een schrijfblok. Schrijf op wat voor jou de definitie is van een gelukkig en succesvol leven in de breedste zin van het woord. Benoem hier alle mensen, dingen en omstandigheden.
  3. Hoe ziet jouw leven eruit als je weet dat alles wat je wilt ook lukt? Omschrijf jouw ideale leven in detail.
  4. Je hebt nu alles op papier staan. Welke acties moet je ondernemen om dit ideale leven ook te bereiken? Stel een lijst op.

De komende vier weken sta je dagelijks stil bij jouw actielijst. Kies hiervoor een vast moment op de dag.

Denk na over wat je in actie moet zetten, of wat je moet veranderen om jouw ideale leven te kunnen leiden. Realiseer je dat de veranderingen in hele kleine stapjes moeten worden doorgevoerd.

Welke stap neem jij vandaag om aan je dagelijkse portie geluk te werken? Deel het hieronder.

Blog delen?

Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Wil jij 'less stress & more happiness'?

Schrijf je hieronder in voor inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Schrijf je hieronder in voor mijn inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Gratis primeur!

E-book
'Tem je brein'

Maak korte metten met stress, gepieker en onrust in je hoofd.

Dit is een hoofdstuk uit mijn net verschenen boek 'Zorg met zin: handboek voor de bevlogen & vitale zorgprofessional'.