Suzanne Aslander

Suzanne Aslander

Achterhaal jouw energiegevers & energievreters

achterhaal je energiegevers en enrgievreters

Altijd voor anderen zorgen

Als ik naar mezelf kijk tot ongeveer een jaar of 15 geleden, zag het er voor mij als volgt uit: ik was altijd druk in de weer om hard voor anderen te zorgen (zowel werk als privé) in de hoop dat zij dat zouden zien en waarderen. Zo oogstte ik mijn gewenste waardering en daardoor kreeg ik weer energie. Soms werkte dat goed, maar het maakte mij ook afhankelijk van anderen …

Herken je energievreters

Ik constateerde dat als de gewenste waardering ontbrak of niet volgde, ik nog meer geneigd was voor anderen te zorgen. Dit kost mij echter veel te veel energie. Bepaalde zaken of personen waren eigenlijk energievreters. Herken je dit? Ga dan aan de slag met de volgende tip.

Houd eens een week lang twee aparte lijsten bij:

  • Schrijf op de ene lijst wat je energie heeft gegeven (energiegevers).
  • Op de andere lijst wat je energie heeft gekost (energievreters).

Zo breng je hier wat overzicht in aan.

Analyseer energievreters

Na deze week ga je de lijsten analyseren. Bekijk eerst eens welke energievreters je kunt vermijden. Bijvoorbeeld door het anders aan te pakken of je er veel minder druk over te maken (I know: easier said than done … maar … het is mogelijk). Of vraag iemand anders iets voor jou te doen of zeg gerust eens nee. Zet achter elke “vreter” een mogelijke oplossing. Ga tenslotte actief aan de slag en start met het item dat jou de meeste energie “kost”. Kijk hoe je hierin verandering kunt aanbrengen. Het bespreken met anderen kan jou weer veel inzichten bieden en je helpen bij de aanpak van deze “vreters”.

Analyseer je energiegevers

Bekijk vervolgens de lijst met jouw energiegevers. Zet ze in volgorde van relevantie (de leukste bovenaan). Ga dan voor jezelf na: Kun je aan deze zaak of persoon meer tijd besteden? Kun je vaker aan de slag met deze ‘gever”? Of gedurende een langere periode? En zijn er meer of andere energiegevers te vinden die je kunt gaan doen / benaderen die nog niet op jouw lijstje staan?

De opdracht op zich lijkt te simpel voor woorden, maar gaat je wel iets brengen! Je creëert bewustwording bij jezelf. En omdat je dan het een en ander duidelijk geprioriteerd hebt, kun je van daaruit actie ondernemen en daadwerkelijk iets aan de situatie veranderen. Op naar meer balans, veel succes!

Wat heeft deze opdracht jou concreet voor inzicht gegeven? Deel het hieronder 🙂

 

Verlang jij naar meer rust in je hoofd en meer balans?

Zit jouw hoofd vol met allerlei drukke gedachten en pieker je veel?

Effectieve tips en inzichtelijke oefeningen vind je in mijn gratis E-book

‘Tem je brein: maak korte metten met stress, gepieker en onrust

in je hoofd'.

 

Vraag nú gratis aan!

Blog delen?

Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Wil jij 'less stress & more happiness'?

Schrijf je hieronder in voor inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Schrijf je hieronder in voor mijn inspiratie, motivatie en een liefdevolle stok achter de deur ;-)

Gratis primeur!

E-book
'Tem je brein'

Maak korte metten met stress, gepieker en onrust in je hoofd.

Dit is een hoofdstuk uit mijn net verschenen boek 'Zorg met zin: handboek voor de bevlogen & vitale zorgprofessional'.